Jag berörde inledningsvis Göteborgspensionärernas fria resor och givetvis borde även resorna från Partille vara gratis! Någon tydligen räknekunnig politiker lär ha räknat ut att detta skulle kosta Partille kommun ca 3 milj. kronor per år, en uträkning jag skulle vilja se! (Jag tror att Västtrafik kanske har samma matematiker eftersom deras site upptar att ”Ett par kommuner ---” när det är 5 namngivna kommuner i detta sammanhang, alltså 2½ par om man skulle uttrycka det i ’par’.)
Visserligen har jag bara en den tidens realexamen kompletterad med 4 terminers specialkurs i redovisning men jag får ändå inte ihop den ekvationen. Om en buss passerar min bostad flera gånger dagligen och mestadels är tom eller har maximalt 5 passagerare finns det inte utrymme i mitt huvud att förstå vad de eventuella medresande pensionärerna skulle kosta, möjligen har förlorade trafikintäkter beräknats men detta är ju inte realistiskt. För övrigt är troligen antalet pensionärer i Göteborg respektive Partille relaterat till folkmängder ungefär lika och i Partille ser jag ju att inte många åker med buss utan tar bilen medan fler skulle åka med gratisresor om sådana funnes. Är detta Partilles negativa insats för miljön möjligen? I lokala tidningar har frågan diskuterats på sistone och det finns de som uttalat sig för fria resor men troligen beror detta på bristande matematikkunskaper!? Jag lärde mig bland under min utbildning i redovisning ordet ”bokföringsteknik”, vars mest utdragna betydelse är att kunna skriva om förlustresultat till vinstresultat, en teknik som motsvarar av statistikernas sätt/möjligheter att utesluta nedre delen av en kurva, kan också uttryckas med ett ord - manipulera!
Partille kommun sägs ha en god ekonomi och att bjuda på något som dessutom inte kostar något måste ju vara ’toppen’ – släpp partilleborna loss, (i varje fall pensionärernas fria resor!)
TILLSÄTT EN KONTROLLANT SOM KONTROLLERAR KONTROLLANTEN el. i klarare text – gör en ny och realistisk utredning och ta’ i den med även en konsekvensanalys relaterat till dagens miljödebatt.
Utred också möjligheten att ordna gratisparkering där andra samfärdsmedel än bilen finns tillgängliga!
HELHETSSYNEN PÅ TRAFIKEN I GÖTEBORGSREGIONEN ÄR BRISTFÄLLIG!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar