05:00 söndagen den 3 september 1967 var det alltså dags, det som diskuterats länge och som det fattats beslut om för att vi skulle vara som övriga Europa - givetvis - bortsett från England där man än idag har vänstertrafik. Denna dag har också kallats Dagen H.
Längs vägarna sattes upp svarta sexkantiga skyltar med ett gult högerlutande H, som skulle påminna trafikanterna om att hålla till höger.
På bland annat bensinstationerna delades också ut små märken som skulle påminna trafikanterna.
04:50 söndagsmorgonen den 3 september 1967 stannade alla fordon upp på vänster sida av vägen. Efter ett kort stopp körde alla trafikanter försiktigt över till höger sida av vägen. Klockan 05:00 avstannade all trafik. Nedräkningen skedde via radion. Bilisterna tillråddes att efter övergången ha halvljuset tänt och tejpen på de övertejpade asymmetriska strålkastarna skulle helst avlägsnas under de tio minuternas stillestånd. Därefter var högertrafiken ett faktum.
Jag minns min egen ”Dagen H”, som började med en cykeltur någon kilometer till ’stora allmänna vägen’ där omläggningen mera synliggjordes än i mitt bostadsområde. Det var en närmast andäktig känsla då klockslaget 04.50 närmade sig och följande 10 minuter framtill 05.00 då trafiken började flyta på igen och nu på höger sida. (Med få undantag - se bild!)
De bilister som var ute vid denna tidpunkt var ytterst försiktiga när de bytte sida och få incidenter inträffade. Av trafiken att döma verkade det dock som om många uppfattat att detta klockslag var det enda tänkbara att byta sida, precis som när det gäller övergång mellan sommartid/vintertid och vv. Klockorna MÅSTE ju ställas om 03.00 och ingen annan tid! Min dag blev ganska lång eftersom jag på den tiden ’extraknäckte’ som busschaufför och skulle köra ett kvällspass denna dag. Det mest intressanta var inte i och för sig trafikomläggningen utan att många hållplatser flyttats och det förorsakade större kaos än trafikomläggningen - tror jag!
Idag skulle väl ingen kunna tänka sig en återgång - möjligen veteranerna på bilden!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar