"Citibanks reklam...
För det mesta när det är reklam på TV brukar jag inte bry mig så mycket om den, ibland tycker jag någon reklam är bra- ja, tom rolig, ibland dum- men oskyldig och ibland fattar jag inte alls vad reklamen har för samband med produkten de säljer eller kunden de företräder. Reklamen brukar va de minuter då man springer på toa innan programmet börjar igen, häller upp en ny kopp te eller gör en macka. Men ibland,finns det reklam som jag blir arg på och som tom upprör mig.
En sådan reklam är den som Citibank, http://www.citibank.se/ har, både på TV och annat. I reklamen står bla:
"Fortfarande gift med samma bank?
Vänsterprassla för 4,95%"
I dagens samhälle där det förekommer så mycket otrohet och svek som för så mycket sorg och lidande med sig för så många familjer så tycker jag riktigt illa om denna reklamen. Okey, jag vet att det handlar om en bank och inget annat och att den förmodligen ska vara rolig. Men jag tycker inte det är något roligt med den. Uppmaning till vänsterprassel och en hand där vigselringen är avtagen, ja, vad får man för tankar eller associationer till då egentligen?? Jag tycker inte reklamen är så oskyldig som den verkar.
Man får ju intrycket att det är okey att vänsterprassla, ja, tom riktigt acceptabelt. Nu kanske en del tycker att jag är överkänslig och inte förstår budskapet i reklamen- okey, jag bjuder på det. Jag förstår mycket väl budskapet i denna reklamen och vad de avser -men- för mig är otrohet aldrig acceptabelt och jag har sett genom goda vänner hur illa det gör en person. Därför reagerar jag så starkt på denna reklamen. Även om den är avsedd för en bank. Att skämta om otrohet som gör de människor som drabbas av det så illa tycker jag är både smaklöst och lågt. Inte gör det att jag vill anlita citibank i alla fall, nej, tvärtom.
http://chewa69sblogg.blogspot.com/"
Längst ner på bilden kan vi läsa ”Vi ses på citibank.se” till vilket jag skulle vilja tillägga –
Om det finns någon ledning i vederbörande bank måste ju denna ta stark avstånd från sådan reklam långt ”under bältet” och omedelbart upphöra med den, i annat fall kommer ju banken att uppfattas som en bank att ta totalt avstånd ifrån! GÖR DET – ta avstånd från Citi-bank så länge denna osmakliga s k reklam genomsyrar samhället! Man kan ju inte säga om något så opersonligt som en annons att den är DUM - det måste ju vara personen som framfört annonsförslaget som är dum - och de som accepterat detta!
Vi behöver inte banker av det slaget i Sverige -
Läs bifogad blogg fr oktober förra året – den innehåller ALLT!
http://chewa69sblogg.blogspot.com/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar