Den som invigde flygdagarna var den ganska nyinstallerade landshövdingen Lars Bäckström och hans tal var väl formulerat, innehållsrikt och visade på ett stort engagemang för uppdraget ifråga.
Vi båda besökare var där tillsammans med 45 000 andra besökare och samma gällde under söndagen. 'Värst' var det att komma till parkeringen och den bilkö som ledde dit var några km lång och mest stillastående! En trevlig dag med mycket sol och den första i sommar som givit mig solbränna och en friskt röd 'skult'.
Flyg är egentligen något underligt - HUR kan dessa tunga otympliga kolosser komma upp i luften och utföra sina konststycken? Hur kan stridsplanen och deras piloter bara 'hänga med' i de hastigheter som uppnås? Imponerande!
”På måndag 1 september 2008 blir det legendariska svenska stridsflygplanet J29 60 år. Det var projektledaren Lars Brising som kallade sin skapelse för Flygande Tunnan och så fick den heta i folkmun. Trots sin knubbighet var den då snabbast i världen. "På marken är Tunnan en ful ankunge. I luften en svala", sade den engelske provflygaren Robert Moore.
Två gånger satte Tunnan världsrekord - första gången den 6 maj 1954 på 500 kilometer sluten bana mellan Uppsala och Sundsvall och andra gången den 23 mars 1955 mellan Nyköping och Örnsköldsvik.
Första rekordet löd på 977 kilometer i timmen i medelhastighet och andra på 900,6 km/tim på långa banan.
Det som utmärkte Tunnan var de pilformade, bakåtsvepta vingarna. Det var det första flygplanet i Europa med den vingkonstruktionen. ”
Ny Teknik september 2008
Flygande tunnan var företrädd på flygdagarna på Säve 30-31 augusti 2008 och var det enda ännu flygande exemplaret.
Det planeras för årligen återkommande flygdagar på Säve sista helgen i augusti varje år.
Kanske är det med flygplan som med humlan, den kan ju inte flyga rent aerodynamiskt men flyger ändå!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar