GMS' blogg

DENNA BLOGG UPPRÄTTHÅLLS AV EN NORMAL 'MEDELSON' OCH KOMMER ATT FYLLAS PÅ EFTER HAND SOM TEKNIKEN HINNER IFATT - ELLER TVÄRTOM! IBLAND BLIR DET 'BLOGGTORKA' MEN GE INTE UPP - MER KOMMER OCH DET FINNS EGENTLIGEN INGEN BEGRÄNSNING PÅ 'BLOGG' - VÄRT'!

Allt för Dig --- varsågod o sök bland sidorna nedan och mycket mera!

tisdag 21 oktober 2008

”Elvatusen jungfrur” namnsdagen 21 oktober


Namnsdagar är ganska speciellt för Svetrige och inte vilka namn som helst förekom. Den 21 oktober hade "Elvatusen jungfrur" namnsdag och upprinnelsen är en gammal legens - eller flera!


11000 har säkerligen förväxlats med det mera troliga antalet "11" och så blev det en legend att föra vidare.

Elvatusen jungfrur var en dag som förr firades den 21 oktober. Dagen firades till minne av en populär medeltida martyr och kungadotter vid namn Ursula. För att slippa gifta sig med en hednisk furste, vallfärdade hon enligt en legend , till Rom tillsammans med 11 000 jungfrur. På hemvägen föll de offer för vilda hunner utanför staden Köln. I medeltida kalendrar stod det "XIM virgines" till minne av denna dag. Senare forskare antar att jungfrurna nog bara var 11 stycken, och att den latinska förkortningen XIM (elva martyrer) felaktigt tolkats som elva tusen.
Elvatusen jungfrur som namnsdag byttes år 1620 ut mot Ursula, för att senare (1680) återkomma igen. Under 1700-talet förekom Ursula utan jungrfur.

Saint Ursula and the Eleven Thousand Virgins
The Christian Ursula and her retinue were killed by the arrows of Huns in the year 451—an improbable Medieval legend seemingly unlinked to Puerto Rico. But, according to the scholar Yvonne Lange, devotion to Saint Ursula developed when the English attacked the island in April 1797. The Bishop of San Juan organized a procession dedicated to her. At night, men, women, and children, all holding candles, moved through the streets. The English, seeing the lights, thought that the Spanish had received reinforcements and abandoned trying to take the city. Saint Ursula holds the palm of martyrdom in some cases, as her only attribute, although in the European tradition she is depicted with an arrow. Now removed from the liturgical calendar, she was considered the patron saint of chastity, marriage, and teachers, and was invoked in times of plague.

1 kommentar:

Anonym sa...

You tend to know a lot, can you tell me anything about Carl Michael Bellman?

L O O K

L Ä S V Ä R T

  • Jag tycker mycket om att läsa udda litteratur, gärna böcker som gallrats ut från biblioteken och som Du kan köpa för en 'spottstyver'. Du finner bland dessa böcker sådana som inte är så väl kända vare sig till författare eller innehåll MEN de kan ibland vara nog så intressanta! Du har dessutom den fördelen att böckerna är Dina och att Du därmed kan göra de anteckninghar Du vill för att 'gå tillbaka sedan' (givetvis med blyerts!)

DAGENS CITAT .....

Dagens citat

SVANEN

SVANEN
Svanen är en verkligt graciös fågel ---

Tack för att just DU är intresserad!

Ja, om Du kommit till denna sida av en tillfällighet eller medvetet betyder inget - Du är LIKA VARMT VÄLKOMMEN och kanske min blogg kan ge Dig svar på något Du inte visste eller kanske saknade uppgifter om tidigare - i så fall har den ju fyllt sin uppgift! I annat fall har den i varje fall hållit mig sysselsatt stundtals och minnena har osökt kommit för mig!

Entré

Entré
En entré bör vara så inbjudande som möjligt och sommartid är det lämpligt med några blommor som fångar blicken och 'leder in' till entrédörren - varsågod! (Lägg märke till att krukan är uppställd på en cementsten och 2 'pinnar' - varför - jo för att göra det besvärligt för våra så kära spanska skogssniglar!!!) //Denna snigelfälla har ingen annan uppgift än att möjligen fördröja deras väg till maten - blommorna//

Resor

Resor
Drömresan! -ja, visst skulle det va 'häftigt' att sitta där i kapseln o se ut över jorden - en upplevelse onekligen men hur många är det som har den möjligheten. Låt Din drömresa bli mera realistisk och jordnära och målet kan vara nära eller långt bort, det är inte avståndet som gör resan minnesvärd och trevlig!

Varmvatten i överflöd

Varmvatten i överflöd
Geysir Island - ett fantastiskt landskap o en otrolig upplevelse - att se denna varma källa i ett egentligen ganska ödligt landskap utan träd och bara markvegetation - något vi har svårt att förstå med den svenska naturen inpå oss - så annorlunda!

Nutidshistoria

För en 29-a som upplevt 2WW som barn gick vissa händelser 'förbi' men finns där ändå o först som vuxen - eller rättare - äldre - kommer dessa händelser för en som en journalfilm - jag minns från före kriget att vi kunde köpa 'brus' i Vassbotten men att det i och med att kriget kom till Norge inte längre kunde gå över gränsen eftersom det fanns vakter på både den svenska och norska sidan, svensk respektive tysk militär, jag minns ex när nedskjutna flygare flöt iland döda med syrgasmask påtagen och skulle tas omhand, hur allierade flygplan som bombat städer i Tyskland följt svenska kusten för att undgå beskjutning o sedan tog kortaste sträckan tillbaka till England, hur tyska o engelska marinfartyg besköt varandra med spårljus och hur vi som barn gick upp i bergen för att bese 'skådespelet', jag minns när gengasen var det medel som drev fordonsparken och då bara nyttotrafik fick tilldelning av bildäck, jag minns när vattnet frös i köket pga de kalla vintrarna omkring 1940-talet o jag minns hur jag själv drabbades av att vår slöjdsal blev skolans skyddsrum, jag minns hur jag i krigets slutskede som ung hemvärnsman fick i uppgift att vakta tyska officerare som flytt från Norge och att dessa dagen efter lotsades ut på internmationellt vatten och gavs kurs till Danmark, jag minns ---

Naturen

Naturen
Blåklockan är en enkel men underbar blomma - mäktig med sin stora blåa eller vita klocka - men, är den ett ogräs??? För mig är den en av de blommor som växer bäst men den är inte odlad utan sprids bara, vilket gör att jag inte klipper gräset förrän knopparna syns. I annat fall tar man bort dessa underbara blommor, vilket skulle vara helt förkastligt - men de är ju ogräs!? Tänk på naturens alla former, färger och - dofter - och Du måste helt enkelt i ditt inre FÖRSTÅ att detta kan bara inte ha uppkommit ur ingenting. Det pratas då och då om en 'teori' där en utveckling skulle ha skett, bl a skulle djur ha utvecklat behov efter miljöer, bl a skulle kameler ha sina stora fötter för att inte sjunka ner i ökensanden. HUR GICK DETTA TILL? Under tiden kamelerna väntade på sin stora fötter stod de där nersjunkna till magen i öknen o bara väntade? Dumt o inte heller troligt! Den som kom med teorin, Darwin (engelsman född i Shrewsbury där han har en staty) trodde ju för övrigt inte själv på den efter de uttalanden han själv gjort! Vem kan för övrigt tro på en teori om man inte får se den överföras till verklighet?
Powered By Blogger

Upplevelser ---

  • Kinesiska muren var en verklig upplevelse men det blev tyvärr bara ett besök vid Badaling - kul att ha varit där och att ha beviset därpå i en liten ask.
  • Twin Towers hade jag glädjen att besöka vid ett besök i New York och min biljett därifrån är idag 'guld värd' eller mera pga det tragiska som hänt.

Om mig

Sotenäs, Bohuslän, Sweden
Jag är en tidig 29-a, mao en sann veteran. Född i Bohuslän den kallaste februarinatten det året har jag möjligen påverkats av kustens klimat både till kropp och själ. Kvinnan vid min sida var en genuin värmlandstös som jag saknar mycket sedan hennes hastiga bortgång för 7 år sedan. Det var den smygande förfärliga cancern som ändade hennes liv på 3 månader! På tal om veteran - hade jag varit en veteranbil hade jag varit befriad från skatt - märklig orättvisa1 En bil efter 25 år och en veteran INTE efter > 79 år!

Intressen

  • Hygien (främst livsmedels-) Kina Språk Kultur Hembygdsfrågor Familj Resor Nutidshistoria Släktforskning

Kommande ---

Bl a - utan speciell ordning
Mordbranden
När militären rekvirerade 'svanen'
Gripens nedskjutning
Första semestern - 3 dagar - vedlastning
Hälsning på tysk flygare o vv
Semestrar 'då och nu', från 3 - 32 dagar!
Lediga lördagar - va' ä de' för nåt'?
Inköp förr och nu!
Vedkörning från bl a norska gränsen
Nöjen då OCH NU?
Krigsminnen
Ransoneringen
Kalla vintrar
Mörkläggning
Svarta börshandeln
Hitler tog ifrån mig slöjden!
Gengasen
Kaninfarmare
När jag vaktade tyska officerare
Skurlov

Säg vad Du gillar eller inte gillar här!