GMS' blogg

DENNA BLOGG UPPRÄTTHÅLLS AV EN NORMAL 'MEDELSON' OCH KOMMER ATT FYLLAS PÅ EFTER HAND SOM TEKNIKEN HINNER IFATT - ELLER TVÄRTOM! IBLAND BLIR DET 'BLOGGTORKA' MEN GE INTE UPP - MER KOMMER OCH DET FINNS EGENTLIGEN INGEN BEGRÄNSNING PÅ 'BLOGG' - VÄRT'!

Allt för Dig --- varsågod o sök bland sidorna nedan och mycket mera!

tisdag 7 oktober 2008

GARDERMOEN - Oslos lufthamn 10 år 8 oktober 2008


Gardermoen (Oslo Lufthavn, Gardermoen) är Oslos flygplats sedan 8 oktober 1998 då den tidigare huvudflygplatsen, Fornebu, stängdes.
Sedan andra världskriget har här funnits ett militärt flygfält som till större delen gjorts om till en internationell flygplats.
Flygplatsen ligger i kommunen Ullensaker i Romerike ca 48 kilometer norr om Oslo. 2007 flög ca 19 miljoner passagerare till eller från flygplatsen, som då gick om Arlanda och därmed är Nordens näst största flygplats. Den är en viktig flygplats för SAS och Norwegian Air Shuttle.
Gardermoen har Europas största Taxfree-butik. Eftersom inte Norge är med i EU får man sälja Taxfree-varor vid alla internationella flygningar, och även till ankommande resenärer. Flygplatsen nära svenska gränsen har också stor betydelse för västsvenskar som helt förklarligt utnyttjar Gardermoen istället för Landvetter eller Arlanda.
Oslo Airport, Gardermoen
From Wikipedia, Serves
Coordinates
60°11′38″N 011°06′01″E / 60.19389, 11.10028
Website
http://www.osl.no/index.asp?languagecode=9

Oslo Airport, Gardermoen (IATA: OSL, ICAO: ENGM) (Norwegian: Oslo lufthavn, Gardermoen) is located at Gardermoen in Ullensaker, Norway, 48 km north of Oslo. Built as a military airfield it was enlarged and reopened in 1998 as a commercial airport.. It is the main international airport serving Norway, and has two runways. It is a hub of Scandinavian Airlines and Norwegian Air Shuttle and a focus airport for Sterling and Widerøe. The airport serves as international airport with direct flights to a large number of airports within Europe. There are also some direct flights to other continents including North America and Asia.
More than 19 million passengers travelled through Oslo Airport in 2007, which is an increase of 1.3 million, or 7,8% since 2006. It is also the second largest and fastest growing major airport in the Nordic countries. The airport has two parallel runways of 2950 m and 3600 m, 34 passenger bridges and 5 commuter stands, 64 check-in counters and 71 aircraft stands.
The airport functions as a national hub, with a total of 25 domestic destinations, with 16 being served with jet aircraft. Seven are served on public service obligation contract with the Norwegian government using regional aircraft.
Gardermoen has the largest duty free shop in Europe. This is because Norway is not an EU member, and still may sell goods duty free to all international destinations. Since 2006, also arriving passengers are able to buy duty free products in a special shop located in the baggage claim area. Sandefjord Airport, Torp also serves Oslo, primarily by low-cost carriers and regional airlines, though Torp is located more than twice the distance from the city as Gardermoen. In February 2008, a third airport, Rygge Air Station (non-military name: Moss Airport, Rygge) began serving private airlines as well.

(Engelskan i denna artikel tyckte jag var så lätt att översättning ej skulle behövas - det är en upprepning av svenskan överst - har Du något däremot så skriv det i en kommentar!)

Inga kommentarer:

L O O K

L Ä S V Ä R T

  • Jag tycker mycket om att läsa udda litteratur, gärna böcker som gallrats ut från biblioteken och som Du kan köpa för en 'spottstyver'. Du finner bland dessa böcker sådana som inte är så väl kända vare sig till författare eller innehåll MEN de kan ibland vara nog så intressanta! Du har dessutom den fördelen att böckerna är Dina och att Du därmed kan göra de anteckninghar Du vill för att 'gå tillbaka sedan' (givetvis med blyerts!)

DAGENS CITAT .....

Dagens citat

SVANEN

SVANEN
Svanen är en verkligt graciös fågel ---

Tack för att just DU är intresserad!

Ja, om Du kommit till denna sida av en tillfällighet eller medvetet betyder inget - Du är LIKA VARMT VÄLKOMMEN och kanske min blogg kan ge Dig svar på något Du inte visste eller kanske saknade uppgifter om tidigare - i så fall har den ju fyllt sin uppgift! I annat fall har den i varje fall hållit mig sysselsatt stundtals och minnena har osökt kommit för mig!

Entré

Entré
En entré bör vara så inbjudande som möjligt och sommartid är det lämpligt med några blommor som fångar blicken och 'leder in' till entrédörren - varsågod! (Lägg märke till att krukan är uppställd på en cementsten och 2 'pinnar' - varför - jo för att göra det besvärligt för våra så kära spanska skogssniglar!!!) //Denna snigelfälla har ingen annan uppgift än att möjligen fördröja deras väg till maten - blommorna//

Resor

Resor
Drömresan! -ja, visst skulle det va 'häftigt' att sitta där i kapseln o se ut över jorden - en upplevelse onekligen men hur många är det som har den möjligheten. Låt Din drömresa bli mera realistisk och jordnära och målet kan vara nära eller långt bort, det är inte avståndet som gör resan minnesvärd och trevlig!

Varmvatten i överflöd

Varmvatten i överflöd
Geysir Island - ett fantastiskt landskap o en otrolig upplevelse - att se denna varma källa i ett egentligen ganska ödligt landskap utan träd och bara markvegetation - något vi har svårt att förstå med den svenska naturen inpå oss - så annorlunda!

Nutidshistoria

För en 29-a som upplevt 2WW som barn gick vissa händelser 'förbi' men finns där ändå o först som vuxen - eller rättare - äldre - kommer dessa händelser för en som en journalfilm - jag minns från före kriget att vi kunde köpa 'brus' i Vassbotten men att det i och med att kriget kom till Norge inte längre kunde gå över gränsen eftersom det fanns vakter på både den svenska och norska sidan, svensk respektive tysk militär, jag minns ex när nedskjutna flygare flöt iland döda med syrgasmask påtagen och skulle tas omhand, hur allierade flygplan som bombat städer i Tyskland följt svenska kusten för att undgå beskjutning o sedan tog kortaste sträckan tillbaka till England, hur tyska o engelska marinfartyg besköt varandra med spårljus och hur vi som barn gick upp i bergen för att bese 'skådespelet', jag minns när gengasen var det medel som drev fordonsparken och då bara nyttotrafik fick tilldelning av bildäck, jag minns när vattnet frös i köket pga de kalla vintrarna omkring 1940-talet o jag minns hur jag själv drabbades av att vår slöjdsal blev skolans skyddsrum, jag minns hur jag i krigets slutskede som ung hemvärnsman fick i uppgift att vakta tyska officerare som flytt från Norge och att dessa dagen efter lotsades ut på internmationellt vatten och gavs kurs till Danmark, jag minns ---

Naturen

Naturen
Blåklockan är en enkel men underbar blomma - mäktig med sin stora blåa eller vita klocka - men, är den ett ogräs??? För mig är den en av de blommor som växer bäst men den är inte odlad utan sprids bara, vilket gör att jag inte klipper gräset förrän knopparna syns. I annat fall tar man bort dessa underbara blommor, vilket skulle vara helt förkastligt - men de är ju ogräs!? Tänk på naturens alla former, färger och - dofter - och Du måste helt enkelt i ditt inre FÖRSTÅ att detta kan bara inte ha uppkommit ur ingenting. Det pratas då och då om en 'teori' där en utveckling skulle ha skett, bl a skulle djur ha utvecklat behov efter miljöer, bl a skulle kameler ha sina stora fötter för att inte sjunka ner i ökensanden. HUR GICK DETTA TILL? Under tiden kamelerna väntade på sin stora fötter stod de där nersjunkna till magen i öknen o bara väntade? Dumt o inte heller troligt! Den som kom med teorin, Darwin (engelsman född i Shrewsbury där han har en staty) trodde ju för övrigt inte själv på den efter de uttalanden han själv gjort! Vem kan för övrigt tro på en teori om man inte får se den överföras till verklighet?
Powered By Blogger

Upplevelser ---

  • Kinesiska muren var en verklig upplevelse men det blev tyvärr bara ett besök vid Badaling - kul att ha varit där och att ha beviset därpå i en liten ask.
  • Twin Towers hade jag glädjen att besöka vid ett besök i New York och min biljett därifrån är idag 'guld värd' eller mera pga det tragiska som hänt.

Om mig

Sotenäs, Bohuslän, Sweden
Jag är en tidig 29-a, mao en sann veteran. Född i Bohuslän den kallaste februarinatten det året har jag möjligen påverkats av kustens klimat både till kropp och själ. Kvinnan vid min sida var en genuin värmlandstös som jag saknar mycket sedan hennes hastiga bortgång för 7 år sedan. Det var den smygande förfärliga cancern som ändade hennes liv på 3 månader! På tal om veteran - hade jag varit en veteranbil hade jag varit befriad från skatt - märklig orättvisa1 En bil efter 25 år och en veteran INTE efter > 79 år!

Intressen

  • Hygien (främst livsmedels-) Kina Språk Kultur Hembygdsfrågor Familj Resor Nutidshistoria Släktforskning

Kommande ---

Bl a - utan speciell ordning
Mordbranden
När militären rekvirerade 'svanen'
Gripens nedskjutning
Första semestern - 3 dagar - vedlastning
Hälsning på tysk flygare o vv
Semestrar 'då och nu', från 3 - 32 dagar!
Lediga lördagar - va' ä de' för nåt'?
Inköp förr och nu!
Vedkörning från bl a norska gränsen
Nöjen då OCH NU?
Krigsminnen
Ransoneringen
Kalla vintrar
Mörkläggning
Svarta börshandeln
Hitler tog ifrån mig slöjden!
Gengasen
Kaninfarmare
När jag vaktade tyska officerare
Skurlov

Säg vad Du gillar eller inte gillar här!